Praca

Jak zwiększyć ergonomię biura i o czym pamiętać, aranżując je, by lepiej się pracowało? Tylko fakty i zero mitów!

Własne biuro dla jednych jest spełnieniem marzeń, a dla niektórych miejscem stworzonym przymusowo z powodu przejścia w pracy z trybu stacjonarnego w biurze firmy na tryb zdalny w swoim mieszkaniu. Niezależnie od tego, czy Twoje obecne miejsce pracy jest tym do którego dążyłeś, czy raczej wynika z przymusu, możesz zwiększyć jego ergonomię. Jak zaaranżować domowe biuro, by lepiej się pracowało. Poznajcie tylko fakty i zero mitów.

Zadbaj o odpowiednie wyciszenie i odosobnienie

Na pewno ważne jest wyciszenie miejsca pracy. Zatem zastanów się nad zastosowaniem w swoim biurze dodatkowych płyt wyciszających. Mogą to być płytki wykorzystywane często w studiach nagrań. Są tak tzw. maty wygłuszające z pianki, które często są samoprzylepne, zatem ich montaż nie powinien stanowić problemu ani też zająć wiele czasu. Jeśli nie potrzebujesz aż takiego wyciszenia w czasie pracy, to możesz zdecydować się na panele korkowe lub tapety winylowe. Te materiały też mają takie właściwości dźwiękoizolacyjne, a dodatkowo termoizolacyjne. Oczywiście musisz zadbać również o odpowiednią wentylację w domu, a latem także zastanowić się nad klimatyzacją biura. Upały mogą poważnie dawać się we znaki, a wysoka temperatura powoduje spadek efektywności pracy nawet o kilkadziesiąt procent.

Wybierz szybko działający sprzęt i szybki Internet

Kolejną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę jest odpowiedni sprzęt, a zatem komputer z szybkim procesorem oraz szybki Internet. Wbrew pozorom zacinający się sprzęt może znacząco obniżyć Twoją efektywność. Niektóre czynności musisz przez to wykonywać znacznie dłużej. W przypadku Internetu trudnością może być łączenie się w ramach Skype czy innych komunikatorów bez efektu zacinania dźwięku lub obrazu. Zatem odpowiednio szybkie łącze, a także transfer danych mają tutaj znaczenie. Można spróbować zwiększyć go u obecnego operatora usług albo zastanowić się nad zmianą, wszak rynek jest coraz większy. Czasem oczywiście mieszka się w miejscu, gdzie sieć światłowodów nie jest jeszcze rozwinięta albo nie ma jej wcale i wtedy trzeba pogodzić się z gorszym Internetem i próbować inaczej organizować pracę, np. wymieniając informację pocztą e-mailową.

Pamiętaj, że dobre biurka pod komputer stacjonarny lub laptopa to podstawa

Przechodzimy już do kwestii wyposażenia. Bez wątpienia biurka pod komputer stacjonarny lub laptopa mają znaczenie. W końcu pracując przez wiele godzin trzeba to robić w wygodnej pozycji. Łokcie nie powinny znajdować się ani za nisko ani za wysoko. Jeśli ma się problemy z siedzeniem przez 8 godzin przed komputerem, to można pokusić się o biurko z regulowaną wysokością blatu, przy którym można pracować nawet w pozycji stojącej. W przypadku komputera stacjonarnego warto zorganizować sobie odpowiednio dużą przestrzeń roboczą. Tu trzeba zdecydować czy wygodniejsze będą biurka pod komputer stacjonarny z wysuwaną dolną półką na klawiaturę, czy lepszym rozwiązaniem będą modele z nadstawką, na które można postawić monitor i w ten sposób przestrzeń robocza się zwiększa. Istotne znaczenie ma to czy przy pracy dodatkowo wykorzystuje się inny sprzęt, np. drukarkę czy faks. Wtedy mogą przydać się dwa połączone biurka lub model narożny, aby zapewnić najwyższy poziom ergonomii.

Nie zapomnij o zapewnieniu wygody i zdrowia dla Twojego kręgosłupa

Burko, niewątpliwie jest niezbędnym elementem biura, ale równie ważne jest odpowiednio dopasowane krzesło, a właściwie fotel biurowy. Wygoda kręgosłupa w czasie wielogodzinnej pracy ma niebagatelne znaczenie. Warto wybrać model nie tylko z regulowaną wysokością, ale również regulowanym kątem nachylenia oparcia. Manipulacja wysokością zagłówka też się sprawdza, bo w ten sposób można fotel biurowy dopasować idealnie do swoich potrzeb. Dla osób, które mają problemy z krążeniem może sprawdzić się fotel biurowy premium z funkcją masażu. Ważne jednak również, by wszelkie udogodnienia nie rozpraszały i pozwalały na efektywne wykonywanie powierzonych obowiązków.

Pamiętaj o roślinach, które oczyszczają atmosferę. Warto zadbać o „zielone dodatki” w biurze, bo mogą pochłaniać niekorzystne dla zdrowia jony i sprawiać, że bóle głowy podczas pracy będą pojawiać się rzadziej. Wiele oczywiście zależy tu od odpowiedniego rozłożenia swoich obowiązków, tak by nie trzeba było pracować kosztem snu.

Redakcja InfoMax

InfoMax to ludzie z pasją. Naszym codziennym zadaniem jest dostarczanie wiadomości i ciekawostek na różne tematy. W InfoMax uzyskasz informacje na interesujące Cię tematy, niezależnie od tego, czy szukasz informacji o dziecku, pracy, modzie czy zdrowiu.

Powiązane posty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *