Nadruki na tkaninach – jak uzyskać wysokiej jakości produkt końcowy?
Bluzy, T-shirty, czapki z daszkiem i inne produkty z nadrukiem obecne są już od dawna w naszym życiu. Nie dziwi więc fakt, że na rynku funkcjonuje coraz większa liczba drukarni stosujących różne metody znakowania, takie jak sitodruk, transfery sitodrukowe, transfery cyfrowe, folie termotransferowe oraz DTG i DTF. Czy różnią się te metody? Jakie możliwości nam dają? W tym artykule porównamy DTF i DTG.
DTF to najnowsza technika zdobienia. Wykorzystując specjalną folię DTF, prasę termotransferową oraz klej termoaktywny możemy przenieść obraz wydrukowany w technologii pigmentowej na podłoże tekstylne.
Druk DTF umożliwia nam pominięcie bądź też ograniczenie wielu niedogodności wiążących się z drukowaniem bezpośrednim na tkaninach. Koszulki nie muszą być pokryte pretreatmentem (tak jak w technologii DTG), a jakość bawełny, z której wykonany jest dany produkt nie ma już tak dużego wpływu na sam nadruk. Ponadto, do naszej dyspozycji mamy również materiały inne niż bawełna. Dzięki DTF istnieje możliwość aplikacji na podłoża będące mieszankami bawełny i poliestru. Co więcej, zdobienie problematycznych artykułów, takich jak czapki z daszkiem, nie sprawia już większych problemów. Niewątpliwą zaletą DTF, zwłaszcza przy znakowaniu niedużymi elementami typu emblematy, spersonalizowane nadruki (np. indywidualne imię i nazwisko etc.) jest możliwość wydruku wielu różnych lub takich samych grafik na jednym arkuszu, co ma wpływ na czas realizacji oraz ostateczny koszt jednostkowy produktu.
DTG
DTG, czyli druk bezpośredni na tekstyliach bawełnianych lub mieszance z przewagą włókien naturalnych. Nadruk wykonywany jest w drukarce DTG. Atrament wnika w tkaninę, odwzorowując daną grafikę. Utrwalenie następuje poprzez wygrzanie w prasie termotransferowej.
Niezaprzeczalna zaleta druku DTG to dokładne oddanie głębi i przejść tonalnych kolorów. Dzięki temu uzyskany nadruk jest wyraźny, nasycony, ale również bardzo trwały. Dodatkowo, materiał z nadrukiem oddycha. Druk DTG nie korzysta z kleju, który miałby na celu połączenie nadruku z materiałem. Nadruk jest lekki, na białych tkaninach niemal niewyczuwalny.
Technologie druku cyfrowego są coraz częściej stosowane w branży poligraficznej – jako uzupełnienie lub rozszerzenie technologii analogowych (sitodruk). Warto mieć świadomość ich możliwości i zalet, szczególnie, jeśli chcemy rozwijać biznes nadruku na tekstyliach.