Budowa dróg od podstaw – prace ziemne
Zbudowanie nawet niewielkiego odcinka drogi wymaga czasu i bardzo dużych nakładów finansowych. Nie da się stworzyć kolejnej trasy w miesiąc czy w dwa miesiące, ponieważ proces tworzenia nawierzchni jest skomplikowany, a żadnego etapu nie można pominąć albo przyspieszyć. Jak wykonuje się drogi od podstaw?
Roboty drogowe prowadzone są praktycznie przez cały czas. W kraju nie tylko powstają nowe trasy, lecz także remontuje się te już istniejące. Dlaczego buduje się i odnawia tak dużo kilometrów dróg? Żeby zwiększyć komfort podróżujących, a jednocześnie ułatwić dojazd zarówno do popularnych, jak i rzadziej uczęszczanych miejsc.
Chociaż kierowcy narzekają na konieczność jeżdżenia objazdami, później chętnie korzystają z odcinków pozbawionych ubytków w nawierzchni. Co sprawia, że budowa dróg jest tak czasochłonna? Poziom skomplikowania przedsięwzięcia. Żeby konstrukcje drogowe były wytrzymałe, należy przeprowadzić prace ziemne, a dopiero później rozłożyć kolejne warstwy nawierzchni.
Spis treści
Prace przygotowawcze
Roboty ziemne zaczynają się od tak zwanych prac przygotowawczych. Zalicza się do nich usunięcie warstwy hummusu – próchnicy – w przypadku tworzenia nowej drogi lub skruszenie starej struktury – jeśli odnawia się już istniejący odcinek o mocnej konstrukcji, np. asfaltowej.
Czasami ten etap można pominąć. Kiedy się tak dzieje? Gdy pochylenia drogi są duże i usunięcie próchnicy wpłynęłoby na stabilność skarp nasypowych albo gdy poprzednia ulica miała nawierzchnię żwirową lub żużlową.
Budowa dróg – wykopy i usunięcie wydobytego materiału
Później przeprowadza się wykopy i rozplanowuje się odwodnienie na czas trwania robót ziemnych. Na powierzchni nie może zalegać ani woda opadowa, ani ta ze źródeł odsłoniętych w trakcie podjętych działań.
W razie potrzeby wykopy należy zagęścić, żeby droga nie osiadała w trakcie użytkowania, a wydobyty materiał przewieźć na odkład.
Tworzenie nasypów
Ostatnim etapem prac przygotowawczych jest tworzenie nasypów. Wykonuje się je metodą warstwową z uwzględnieniem rodzaju gruntu, stosowanego sprzętu, wysokości, pochylenia, zagęszczenia i odwodnienia.
Nasypy tworzy się m.in. w pobliżu mostów, na zboczach oraz nad przepustami.
Chcesz się dowiedzieć, jak przeprowadza się remonty dróg albo tworzy konstrukcje powierzchni przemysłowych? Zajrzyj na stronę firmy RADPOL: https://rad-pol.pl specjalizującej się w pracach budowlanych.
Ulepszanie podłoża
Budownictwo drogowe w razie potrzeby uwzględnia również prace związane z ulepszaniem podłoża gruntowego. Podłoże najpierw oczyszcza się, kolejno ocenia jego rzędne, następnie – jeśli są nieodpowiednie – zagęszcza grunt i stabilizuje go chemicznie. Do tego niezbędne jest wykorzystanie cementu, wapna albo innych spoiw, które miesza się z warstwą gruntu.
Zabezpieczenie konstrukcji
Później powstałą konstrukcję zabezpiecza się, wykonując prace zapobiegające wyciekom wody na powierzchnie skarpy i wymywaniu drogi w trakcie intensywnych opadów. Końcowym etapem robót ziemnych jest rozłożenie kruszywa, czyli stworzenie warstwy podbudowy.